Transport i Tadsjikistan – kom lettest rundt
Transport i Tadsjikistan er egentlig relativt simpelt. Alt transport foregår via bil. I hvert fald alt det sikre. Der er mulighed for for flyve indenrigs i landet, det vil jeg dog fraråde, men mere om dette senere.
Med mindre du er på Pamir Highway og har betalt for egen chauffør, så foregår alt kørsel via taxa. Dette vil altid være fra et sted, hvor alle taxaer eller marshrutkaer (minibusser) samles og kører fra. For at finde disse steder, så snak med dit hostel eller hotel, de vil med garanti gerne hjælpe. Taxaerne kører altid først når de er fulde. Så hvis du vil afsted med det samme, så skal du betale for de resterende sæder i køretøjet.
Hvis du har brug for mere information omkring transport i Tadsjikistan, så kan det være en god idé at tjekke caravanistan.com.
Khorog til Dushanbe
Når jeg tænker tilbage på vores tur fra Khorog til Dushanbe, så får jeg nærmest ondt i benene, for det var virkelig en presset tur.
Vi blev hentet tidligt om morgenen fra vores hostel og kørt til taxaernes samlingspunkt udenfor byen, hvor vi ventede på de andre, som skulle med. Vi havde booket to pladser i en syv personer firehjulstrækker og kom i god tid, så vi kunne få gode pladser i bilen. Eller det troede vi i hvert fald. For kort tid efter kom et forældrepar med to små børn, hvorefter vi fik at vide, at pladserne pludselig var booket til dem og at der var blevet aftalt med vores hostel, at vi kunne sidde bagerst i bilen, hvor man sidder fuldstændig klemt. Det havde vi ikke fået noget at vide omkring, så efter lidt forhandling frem og tilbage endte vi med at få et godt sæde og et af de dårlige bagerst. Så sørg for at få aftalt at i får nogle ordentlige pladser og betal gerne lidt mere for det, for det er virkelig det værd på en lang tur.
Turen bør koste mellem 280 og 300 somoni per person, hvilket er omkring 200 kr. Den varer et sted mellem 12-14 timer, alt efter hvor mange og hvor lange pauser der bliver holdt og efter trafikken. Så det er virkelig en lang tur.
Hvis man gerne vil undgå den lange tur, så kan den også blive delt op, så man tager en overnatning i Qalai Khumb. Om det gør, at turen bliver dyrere og hvad man lige gør med transport det sidste stykke, ved jeg dog ikke.
Udover den lange tur i bil så er der også mulighed for at flyve ruten. Hvad vi kunne læse os til, imens vi var der, var dog at der ikke er nogle faste tider på ruten og at man ofte kan komme i lufthavnen, hvorefter flyet så ikke flyver alligevel på grund af vejret, eller at man ikke kommer med fordi flyet er overbooket. Derudover skulle selskaberne som står for flyruten være på EU’s blacklist over flyselskaber, som de fraråder en af flyve med.
Pamir Highway
Transport på Pamir Highway er lidt en anden størrelse end i resten af landet. Det kræver en del mere forberedelse og forudbestilling.
Vil du læse mere omkring dette, så kan du gøre det her via min foreberedelse til Pamir Highway.
Dushanbe til Samarkand
Da vi skulle fra Dushanbe til Samarkand, havde vi læst, at der var to forskellige måder at gøre det på. Man kan tage en shared taxi til Panjakent (en by nær grænsen), hvorfra man tager videre til Samarkand. Vi fik dog at vide, at dette ville give en del ventetid ved grænsen, da der næsten altid er kø for bilerne.
Den anden (og letteste) måde at gøre det på inkluderer lidt transport i Tadsjikistan og derfra videre til Uzbekistan. På turen tager man fra Dushanbe til grænsen og derfra videre til Samarkand.
Det man gør er, at tage en taxa fra ens hostel/hotel til det sted på Maps.me, som hedder “Shared taxi station to Khujand, Panjakent“. Når man kommer hertil, så skal man virkelig bevarer roen, for man bliver nærmest overfaldet af 10-20 taxachauffører, som alle vil kører en til grænsen og begynder at forhandle en pris med en, inden man er ude af bilen. Det kan virke meget hektisk og bliver det for voldsomt, så går man bare væk fra dem.
Der vil oftest også være en mand, som fungerer som oversætter for en. Det er dog vigtigt at huske, at han arbejder sammen med chaufførrende. Når du forhandler med dem, så er det også vigtigt, at man får på plads, om turen kun er til Panjakent eller om det er hele vejen til grænsen, hvilket klart er at foretrække. Så slipper man for, at skulle arrangere den ekstra lille tur.
En fair pris for denne tur, er et sted imellem 80 og 100 Tadsjikiske Somoni, alt efter hvor god man er til at forhandle. Det svarer til et sted mellen 55 og 70 kr. Turen tager 5-6 timer med enkelte stops undervejs.
Så langt, så godt
Ved grænsen har du mulighed for at veksle nogle penge fra Tadsjikiske Somoni til Uzbekiske Som, til en rigtig, rigtig dårlig kurs. Men det er meget godt lige at veksle, så man har omkring 60.000 Uzbekiske Som. Det er sortbørshandel, men som vi fik at vide fra manden på hostellet i Dushanbe “it’s illegal, bus it’s not illegal”. Med andre ord – det er noget alle gør.
Efter at have vekslet penge, så kan du begynde at krydse grænsen til fods. Det er rigtig nemt og tog os omkring en halv times tid. Hvis vi skulle have krydset grænsen i bil, så ville det have taget 4-5 timer i stedet.
Når man kommer over grænsen, skal min igen holde hovedet koldt. Her bliver man nemlig igen “overfaldet” at taxachauffører, som vil kører en til Samarkand. De vil gerne have dollars for turen i stedet for Som. Så hvis du har det, så kan du sagtens bruge det. En fair pris for turen er omkring 5-6 dollars per person. Dette er prisen, hvis taxaen bliver fyldt, ellers vil de have mere. Hvis man vil afsted med det samme, så skal man betale for de andre sæder. Turen fra grænsen til Samarkand centrum tager mellen 30-45 minutter alt efter trafikken.
I byerne
Alle de byer vi var i, i Tadsjikistan var ikke så store, med undtagelse af hovedstaden Dushanbe. Det vil også sige, at vi altid gik, hvorhen vi nu skulle. I Dushanbe og en enkelt gang i Khorog tog vi dog taxa. Det er nemt og billigt, hvis man kan få kommunikeret endestationen videre til chaufføren. Dette kan dog godt være lidt besværligt til tider, da de sjældent snakker meget engelsk. Men det lykkedes dog altid. I Dushanbe er taxaerne gule, hvide eller begge dele. De er nemme at genkende, sikre at køre med og de fleste kører med taxameter. Hvis den ikke gør dette, så sørg for at aftal en pris på forhånd.