Forberedelse til Pamir Highway

Planlægning og forberedelse til Pamir Highway kan virkelig virke uoverskueligt til at starte med. Hvordan går man lige igang? Hvordan bestiller man? Hvilken rute skal man køre? Personligt tror jeg ikke rigtig, at jeg fik styr på ruten og alle ting, før min kæreste og jeg egentlig var kørt afsted på vores tur. Jeg tror blandt andet også, at det var fordi, jeg ikke kendte nogle, som havde været der før, så det hele var enormt ukendt for mig.
Jeg håber derfor med denne beskrivelse, at kunne hjælpe med at besvare nogle spørgsmål og gøre hele planlægningen mere overskuelig – og hvis du har spørgsmål, som jeg ikke har svaret på, så er du mere end velkommen til at kontakte mig, så vil jeg gøre mit bedste for at hjælpe.

Pamir Highway bil

1. Visum

Før jeg skriver noget omkring det visum, så vil jeg gerne pointere, at jeg på ingen måde er ekspert på dette område, men det hele er udfra mine egne erfaringer omkring at søge visum til Tadsjikistan. Min kæreste og jeg krydsede grænsen til Tadsjikistan fra Kirgisistan og mine erfaringer tager derfor også udgangspunkt i dette. Hvis du kommer med fly, så tør jeg ikke svare på, hvad du skal gøre.

Nå, men tilbage til det vigtige – lige så snart du beslutter dig for at du vil afsted på Pamir Highway, så kan du næsten lige så godt bestille visum til landet. Du kan nemt bestille visum via hjemmesiden her. Omkring fem dage efter du har søgt dit visum, vil du modtage en email, hvori dit visum er. Det koster lige i underkanten af 500 kr. for et visum inklusiv GBAO Permit, som jeg skriver mere om, hvad er længere nede.

Når du søger visummet, skal du angive, hvilken dag du krydser grænsen. Dette er en cirka dato – så det er en god idé, at sætte din ankomstdato til et par dage før, du har tænkt dig at krydse grænsen, bare for en sikkerheds skyld. Kommer du til grænsen et par dage før, at dit visum er gældende, så er der no mercy, du bliver ikke lukket ind før datoen på dit visum.

For at have lov til at køre på Pamir Highway skal du også bestille GBAO Permit, dette skal gøres imens, du bestiller visum. Det er dog ganske nemt, da det bare er en boks, som skal tjekkes af som en del af ansøgningen. 

2. Rute og dage

Der er ingen rigtig eller forkert måde at rejse på Pamir Highway. Men der er til gengæld rigtig mange forskellige muligheder. Der er hovedvejen på M41, Wakhan Valley (som VIRKELIG kan anbefales) og et hav af forskellige detours og andre ruter. For at få et bedre overblik kan du kigge på kortet nedenfor. Dette er et simplificeret kort, som viser de mest populære steder, men der er også mange andre muligheder. 
 
Ligesom der ikke er nogen rigtig eller forkert rute at rejse, så er der heller ikke et bestemt antal dage, som man skal være afsted. Det mindste jeg har hørt folk være afsted, er fire dage. Personligt mener jeg, at det er ALT for lidt, fordi det vil give rigtig mange timer i bilen alle fire dage. 
Det mest “normale” er syv dage. Hvilket giver semi lange dage, men stadig okay god tid til at opleve den fantastiske natur og de fantastiske mennesker, som man møder på sin vej.
 
Vi var afsted i ti dage, hvor vi havde otte dagen på vejene. Det gjorde, at vi maks havde seks timer i bil de dage, hvor vi kørte mest. Dette gav også en masse tid til at opleve de små byer, som vi kom rundt til. Som rute rejste vi fra Osh og lidt over halvvejs langs den røde rute på kortet og derefter igennem Wakhan Valley (den orange). Hvis du vil læse en præcis beskrivelse af vores rute, dage, omkostninger, timer i bil mm, så kan du gøre det her
Pamir-highway-map
Simplificeret kort fra www.caravanistan.com

3. Hvor mange skal i afsted?

Hvis du bestiller turen igennem et bureau, som min kæreste og jeg gjorde, så vil der kunne være fem personer inklusiv chaufføren. Så uanset om du skal afsted med din kæreste, familie, ven, mormor eller en helt femte, så er antallet af personer i skal afsted værd at overveje. Turen koster nemlig det samme, uanset om man er én eller fire i bilen. 

Hvis du har planlagt ruten selv eller med en ven, men i tænker, at i gerne vil have fyldt bilen med andre, så har i mulighed for at finde andre rejsende, som skal nogenlunde samme rute på Caravanistan.com
Vi var selv to afsted i bilen, da vi ville have mulighed for selv at bestemme alt. Vi ville bestemme ruten selv, hvornår vi ville have fotostop osv. Derudover gav det os også muligheden for, at samle nogle af de mange blaffere op, som er på ruten.

4. Hvad skal inkluderes i prisen?

Når det er besluttet, hvor mange i gerne vil afsted så er det en god idé at overveje, hvad i gerne vil have, der er inkluderet i prisen. Vil i betale alle overnatningssteder og måltider på forhånd, vil i have en guide med udover chaufføren osv. Vi tog afsted uden guide og vi betalte undervejs for mad og overnatninger.
Hvis man er ude i god tid, så vil man oftest kunne få en chauffør, som snakker engelsk på et okay niveau, som vil kunne fortælle lidt undervejs. Så personligt ville jeg aldrig betale for at tage en guide med.

Undervejs på ruten er det uundgåeligt, at i ikke bliver stoppet af politiet eller militæret, som lige skal se pas og papirer. Nogle gange vil de også gerne have lidt betaling – bare fordi de kan. Disse små korruptionsbetalinger er bare noget, som man må acceptere. På vores tur ordnede vores chauffør det hver gang. Men jeg har læst om andre rejsende, hvor det ikke var inkluderet i prisen og de derfor selv skulle betale hver gang. Så sørg for at have snakket med bureauet om det inden.

Tulpar kul sunrise Pamir highway
wakhan Valley sunrise

5. Bestilling

Når man har lagt sig nogenlunde fast på en rute, hvor mange der skal med og hvad der skal inkluderes, så er der et par forskellige muligheder for at bestille turen. Nogle hostels i Osh tilbyder ture og kan også hjælpe med at sammensætte en rute, hvis man er helt på bar bund. 

Hvis man nærmest er helt sikker på, hvad man gerne vil, så er det klart nemmeste at kontakte Caravanistan gennem dette link. Her er der en formular, som man skal udfylde, hvorefter man modtager tilbud fra to forskellige firmaer. Herefter foregår samtalen over email, hvor man skriver frem og tilbage med udbyderne, indtil man får strikket det rigtige tilbud sammen. 
Mit klare indtryk er, at man også kan spare en del penge ved, at gøre det på den her måde, da man går udenom et led i handlen, ved ikke at booke det igennem hotel eller hostel. Så det vil jeg klart anbefale. 

6. Valuta

Der er ingen hæveautomater på Pamir Highway, så de penge som skal bruges på turen, skal hæves inden, enten i Osh i Kirgisistan eller i Khorugh i Tadsjikistan – alt efter hvilken vej man skal køre. 

Når du bestiller, er der mulighed for at betale alle overnatningssteder, mad osv inden afrejse. Dette gør, at du ikke skal have så meget valuta med. Dette valgte vi dog ikke at gøre, hvilket betød, at vi skulle have rigtig mange penge med.
Da det er to forskellige lande, som man kører i, så skal man også have to forskellige valutaer med. I Osh er der gode muligheder for at veksle din valuta til tadsjikiske somoni, endda til en god vekslerate. Dette kan gøres centralt i byen, hvor man bliver sat af, når man kommer med shared taxi. På appen maps.me hedder det “shared taxi to Bishkek“.

Vi havde et dagsbudget på 260 kr. til dagene i Kirgisistan og på 580 kr. til dagene i Tadsjikistan, hvilket passede ret godt. Du kan i min beskrivelse af vores Pamir Highway tur læse mere omkring, hvor mange penge vi brugte de forskellige dage – det kan du læse her. Til de beløb skal der tilægges ca. 330 kr. per dag for transporten. Derudover havde vi hævet omkring 1000 kr. ekstra som “safe money“, hvis der nu skulle blive brug for det.

Pamir highway forberedelse

7. Indkøb

Mange ting er svære at købe når man først er taget afsted. Så som forberedelse til Pamir Highway vil jeg klart anbefale at købe stort ind inden. Køb rigeligt med snack til køreturende og til dage hvor frokosten måske ikke lige falder i ens smag eller er så stor. I Osh er der en stor bazar centralt i byen, hvor der er rig mulighed for at købe frugt og grønt, alverdens nødder og noget forskelligt slik.
Det kan derudover også være en god idé at tage 4-6 ruller toiletpapir med, alt efter hvor mange turen varer. Hvis i holder ind midt på en, er det godt at have. Derudover er det heller ikke alle toiletter ved homestays, hvor der er toiletpapir og mange steder er det som sandpapir, det de bruger. 

Rent drikkevand kan også være svært at komme i nærheden af i alle byer. Så det burde der også laves en plan over. Og i stedet for at købe 20 liter vand i plastikflasker og have stående i bilen, så gør dig selv den tjeneste og køb en Lifestraw drikkedunk. Den er nærmest tjent ind allerede på Pamir Highway. Hvis du ikke kender Lifestraw, så er det en drikkedunk, som indeholder et filter, der fjerner 99,99% af alle bakterier fra vandet, hvilket betyder ,at du kan drikke alt vand omkring dig. Det er pisse smart, godt for miljøet og din egen økonomi.

8. 3000 meters højde – Det kan være koldt.

Da vi var på Pamir Highway, var det i forbindelse med syv uger i Centralsien. De fleste steder, hvor vi rejste, var det mellem 30-40 grader. Dette betød, at vi havde tøj med til varmt vejr. Men i 3000 meters højde er det ikke ligefrem varmt – tværtimod. Især om natten kan det blive koldt. Da vi sov ved Tulpar Kul (dag ét og to på turen), var det omkring frysepunktet om natten. Det er derfor en god idé at få pakket noget varmt tøj med hjemmefra, som f.eks. skiundetøj, en hue, handsker, trøjer mm. 
I bjergene kan man ikke altid regne med vejrudsigterne. Vejret kan skifte ret hurtigt fra solskind til regn eller sne og det kan også hurtigt blæse op. Det er derfor også en god idé at tage en vand- og vindtæt jakke med.
Pamir highway bjerge
Ak-balyk pamir highway

9. Strøm

Det er ikke alle overnatningsstederne på turen, hvor der er strøm. Nogle steder er der strøm hele dagen, nogle kun om aftenen og nogle slet ikke. Så som en del af din forberedelse til Pamir Highway vil jeg anbefale, at du sørger for at have opladet dit kamera, powerbanks og andet elektronik inden du tager afsted på turen. 
I og med at der kommer flere og flere turister i landet, så udvikler det sig også. Så jeg forventer derfor også, at der ikke går mange år, før det er strøm hele tiden i byerne. 

Ingen af de steder, hvor vi overnattede var der internet. Vi købte dog et simkort i Murgab, så i havde lidt internet i byerne. Det var dog ikke meget, hvilket egentlig også var ret dejligt. Men hvis man er helt afhængig af internet og f.eks. gerne vil skrive hjem til Danmark, så er der mulighed for at købe simkort i Murgab i byen shoppinggade.  

10. Nyd det

Nu skulle du gerne være klar, din forberedelse til Pamir Highway skulle gerne være fuldendt, så nu er der bare to ting at gøre – glæd dig og nyd hvert et sekund. Chancen for at det bliver en af de største rejseoplevelse i dit liv og noget du vil huske tilbage på med glæde er rigtig stor. Så gør dig selv den tjeneste og nyd turen og alle de fantastiske forventede og uforventede oplevelser, som du får undervejs

Forberedelse til Pamir highway

Skriv et svar