En alternativ rute i Costa Rica

Costa Rica var det første stop på min rejse i Central- og Sydamerika med min gode ved Frederik. Vores helt store mål for Costa Rica var, at Frederik skulle have sit dykkercertifikat.
Mange som backpacker i Costa Rica rejser imod La Fortuna, i den centrale del af landet først. Det gjorde vi også. Du kan læse mere om vores oplevelser og mine anbefalinger i La Fortuna her. Derefter rejser mange til Caribbean siden af landet, nærmere bestemt til Puerto Viejo tæt på grænsen til Panama.
Det gjorde vi dog ikke og det er her vores lidt alternative rejserute i Costa Rica starter.

Oplevelser i la fortuna

Første stop: Liberia

Fra La Fortuna havde vi besluttet, at vi ville videre til byen Liberia. På papiret ikke ret langt efter danske standarder. Men i et land med bjerge og mindre god infrastruktur end den danske, så er det lettere sagt end gjort. Vi endte med at tage bus sydpå til byen San Ramón relativt tæt på San José. Her blev vi sat af midt i byen. Herfra havde vi fået at vide, at vi skulle tage en taxa ud til “la autopista“(motorvejen) imod Liberia. Efter 10-20 minutters ventetid med nogle lokale ved motorvejen kom bussen. “Nemt, så skal vi bare ind og sidde” tænkte vi. Det havde da også været ret nemt indtil videre, men bussen var helt proppet og vi endte med at skulle stå op halvdelen af vejen til Liberia. Men vi kom frem og humøret var højt.

Vi boede på hotellet “La Posada Del Tope”. Det er lang fra det reneste hotel, jeg har boet på, men det er til gengæld virkelig charmerende. Det er som en tidslomme, fyldt med gamle ting og sager som virkelig gør det hyggeligt. i midten af hotellet er en lille gårdhave med planter og bord-bænke sæt.

Oplevelser i Liberia

Liberia er en besynderlig by og vi havde kun to overnatninger her. Næsten alle huse er ét plan og en del af dem ligner huse fra den spanske kolonisering. Der er ikke så meget at give sig til i byen ud over at hænge ud på den centrale plads ved kirken. Uden for byen er der mulighed for at komme på kaffeplantage og et bryghus, som brygger øl. Vi gjorde dog intet af dette.

Derimod besøgte vi det smukke vandfald Llaños de Cortez, som ligger 20 km syd for Liberia. Her kan man nemt bruge et par timer på at svømme rundt for foden af vandfaldet, nyde vejret og det flotte vandfald. Vi var her en helligdag, så der var rigtig mange lokale. Men besøger man vandfaldet på en “normal” hverdag, så tror jeg næsten, man kan have vandfaldet for sig selv.

For at komme til vandfaldet tog vi en bus imod syd. Med lidt hjælp fra nogle lokale fik vi forklaret buschaufføren, at vi gerne ville af ved vandfaldet. Fra stoppestedet er der en kort gåtur ind til vandfaldet. En god snack at tage med til gåturen er kokosnødder, som kan købes, lige når man kommer ud af bussen. Her kan du købe tre kolde kokosnødder for tre dollars.

Vandfaldet har åbent fra 8-16.30 og entréprisen er syv dollars (marts 2018).

Rute i Costa Rica
Vandfald Liberia

Videre til Playas Del Coco

Fra Liberia tog vi en lokal bus videre til Playas Del Coco. Her havde vi det ene formål at vi skulle dykke. Hvilket vi også fik gjort.
Vi havde forventet, at der ville være flere backpackere, end der var i byen. Der er derimod rigtig mange middelaldrende amerikanere… Så kan man mene, hvad man vil om der.

Vi boede på M&M Gardens House, som er en blanding mellem hotel og hostel. Det var den billigste overnatningsmulighed men kostede stadig over 100 kr pr nat. Det var dog inklusiv morgenmad.

Dykning

Vi dykkede ved det center, som hedder Rich Coast Diving. Det bliver styret af en Amerikansk/Hollandsk familie, som er rigtig søde og som får en til at føle, at man virkelig er velkommen. RCD har mange dykkerinstruktører og unge som er ved at uddanne sig fra flere forskellige steder, bl.a. USA, Belgien, Sverige og Holland. Det har jeg ikke oplever andre steder og det gjorde. at turene altid var lidt sjovere end normalt på grund af den gode ungdommelige stemning og drillerier. Man kunne virkelig mærke, at de havde det godt sammen.

Dykningen i Playa Del Coco er god, hvis man vil se store fisk, sting rays mm. Vil man derimod se koraller og små farverige fisk er dette ikke stedet. På vores dyk så vi rigtig mange sting rays af forskellige slags og størrelser, derudover så vi søheste og moræner. Der er også muligheder for at se både skildpadder, hajer, manta rays og hvis man er rigtig heldig hvaler. Så heldige var vi dog ikke.
Da vi var der, var sigtbarheden ikke vildt god. De bedste dage kunne vi se omkring ti meter og de mindre gode dage kunne vi se syv til otte meter. Derudover var vandet ret grumset, hvilket vi fik at vide var normalt i marts. Men i de kommende måneder er det normalt bedre.

Dykningen var ikke billig men heller ikke dyr. Jeg betalte omkring 1800 kr. for seks dyk inklusiv leje af udstyr og snack på turene.

Sting Ray Playa del coco
rute i costa rica dykning